Sportvis Vangsten Registratie • sinds 2001 • 31.730 leden • 1,291441 miljoen vangsten

Of zoek naar:
Home / Nieuws / Google Glass: de toekomst van vangstenregistratie?

Google Glass: de toekomst van vangstenregistratie?


Leuke ontwikkelingen op sportvis app gebied! FishBrain, een Engelstalig vangstenlogboek van een Zweeds softwarebedrijf, toonde een interessante pitch voor een Google Glass Hackathon; een conceptwedstrijd voor software developers.

Hieronder kun je de pitch bekijken van het bedrijf, waarin een aantal toepassingsmogelijkheden van Google Glass voor mobiele vangstenlogboeken naar voren komt. Met je Google Glass logboek zul je bijvoorbeeld een sessie kunnen starten, een foto maken, een vangst registreren, om advies vragen en je vismaten mee laten kijken, zonder je handen te gebruiken.

"Contouren van toekomst"

SVR-oprichter Jorrit Venema over Google Glass: "Dit Glass concept toont volgens mij de contouren van het mobiele vangstenlogboek van de toekomst. Apparaten zoals Google Glass gaan werelden veranderen en zeker ook die van sportvissers.

Ik kan me niet voorstellen dat iedereen straks met zo'n bril staat te vissen, maar met name de stembesturing en de externe camera van Glass bieden veel mogelijkheden voor het bedienen van je logboek. Het lijkt me gaaf om de Vangsten app straks ook voor Glass uit te brengen!"

FishBrain en SVR

"Ik volg FishBrain al een tijdje en vind het leuk om te zien hoe goed ze het doen. Het concept en de doelstellingen van FishBrain lijken sterk op die van SVR: door individuele sportvissers snel en simpel vangsten te laten registreren willen we de collectieve gegevens gebruiken om iedereen meer plezier en succes in het vissen te bieden."

Openbaar maken van stekken

"In de uitwerking van het concept verschillen SVR en FishBrain wat meer. Waar wij SVR specifiek ontwerpen voor de Nederlandse sportvisser, volgt FishBrain een internationale aanpak voor landen als de VS en Australië. Daar geldt een andere sportviscultuur, te zien aan sommige visfoto's die voorbij komen. Ook legt FishBrain bijvoorbeeld veel nadruk op het openbaar maken van je visstekken, iets dat in SVR voorlopig echt niet zal kunnen. Wij doen juist ons best om je stekprivacy te beschermen."

Discovery Channel

FishBrain richt zich vooral op sportvissers in Scandinavië, de Verenigde Staten en Australië. Dit jaar wil FishBrain de Verenigde Staten veroveren. Samen met Discovery Channel bouwden ze de Android app 'River Monsters', die in de VS wordt gepromoot bij het gelijknamige televisieprogramma. Volgens FishBrain hebben zich al 100.000 vissers aangemeld.